Heldagsclinic med Monty Roberts

Så kom den dan då jag fick fara och se Monty!  Ska inte gå in på allt han gjorde för då blir det hur mycke som helst att skriva. Men kortfattat så kan jag säga det att den här hästkarln är min nya idol!  Han reser världen över och försöker lära oss människor förstå hästens språk och varför den ibland reagerar som den gör och hur vi sedan ska gå till väga för att försöka lösa eventuella problem som kan dyka upp.
Monty fick träffa några så kallade problemhästar och visade oss hur han analyserade hästen och kom fram till en lösning. Allt utan våld. Egentligen finns det inga problemhästar, bara missförstådda hästar.
Ja blev så inspirerad av Monty och hans instruktörer och jag önskar bara att deras metod som de kallar Join-up kunde spridas fort över hela  världen. Alla hästmänniskor borde ta del av deras kunskaper så skulle antalet hästar som far illa minska enormt.
Man blir ju riktigt mörkrädd när man tänker på hur hästmänniskor oftast försöker lösa problem med våld eller på andra sätt tex. droga en häst bara för att kunna få in den i en transport eller spöa den tills den helt enkelt inte har något val att gå in. När de hela egentligen handlar om att det brister i våra kunskaper om hur hästen tänker. Hade man istället kunnat gå efter Montys metod hade man sluppit ta till våld eller andra konstiga metoder.
Ännu mörkräddare blir man ju när man tänker på hur ridskolor lär sina elever att om hästen inte vill gå så spöa tills den går osv. även jag blev lärd att göra så. De är ju inte konstigt att man ofta ser unga flickor som inte alls är rädd att spöa sin häst ordentligt om den inte lyder henne, de är helt enkelt där hennes kunskaper om hur hon ska tackla problemet brister.

Monty tar aldrig semester och reser runt hela tiden, allt för att försöka sprida sitt budskap för hästarnas skull!  Jag tycker han är helt otrolig!  Även hans instruktörer som anordnar kurser i Join-up. Gå in på denna länk om de här är något som intresserar, där kan man även beställa Montys bok "från mina händer till dina" där han beskriver sin metod med ritningar och bilder. Den boken borde vara som en bibel för alla hästmänniskor. 
www.equustc.se

Här kommer lite bilder från clinicen. var svårt att fota bra bilder eftersom man inte fick utlösa nån blixt eftersom det kunde skrämma hästarna plus att jag är sämst på att fota djur i rörelse. 
 




Lägger ut några fler bilder på min pixbox så småningom.
www.xevex.pixbox.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0