Vart tog sommaren vägen?

Oj va de har hänt mycke sen sist jag skrev. Som vanligt har det varit full rulle, som det alltid är i bondesvängen.
Vi är nöjda med skörden, alla kor har än så länge hållit sig i hagarna, inga rymlingar alls faktiskt. Jag har aldrig köpt så många trådrullar någonsin, tycker det känns som om jag byggt hagar överallt i vår lilla by och grannbyn.





Gräset i beteshagarna har växt bra i år och vi har haft många hagar som vi flyttat djuren mellan och på så sätt har det faktiskt räckt mat åt dem och än idag, då vi är inne i september så stödutfodrar jag bara åt ett av gängen, en bal varannan dag. Men snart kommer det gå betydligt fler balar.


Vi har fått kaninungar från vår kastrerade kaninhane! För att göra en lång historia kort så kastrerade vi Wilmas kaninhane så han kunde vara med mina honkaniner, men vi släppte honom dagen efter kastreringen till honorna och det var tydligen för tidigt då det kan finnas kvar i hanens ledningar upp till en vecka efter (det glömde veterinären att säga haha) så de här små sötnosarna blev resultatet av vår kastrering!

Nu kan jag inte göra mig av med dem heller.. så numera har vi 6 kaniner.



Kattungar har vi oxå haft i sommar. Vi har behållt en och behöver jag säga att ja hade svår separationsångest när de andra skulle ges bort. Alla fick jättebra hem, men ja grät en hel kväll iallafall.

 
Hästarna har haft en kanonsommar, är nästan lite avis på deras semester :)

Lilla Zakk däremot har nog haft den värsta sommaren han nånsin varit med om. Han fick fång trots att jag aldrig lät honom gå i stor-hagen där de andra går.
Ja har försökt ha honom på marker där det bara växer äldre och näringsfattigt gräs, men t.o.m. det reagerar han på så mestadels tiden har han gått lös i stallet och så stått på sand. Känns som ett hemskt misslyckande för mig...
de är så otroligt sorgligt att han inte kan gå med de andra.


Stackars lilla gubben, varför ska fång finnas??




Andra projekt vi pysslat med i sommar är generationsskifte, flytt, verandabygge, målning av huset och fortfarande är listan lång över saker vi måste hinna innan det fryser på....Solsemester nästa, tack! 
Men de är kul att vi ändå hunnit med så mycke, ser redan fram emot nästa sommar för nu har vi ju betat av så många stora projekt... Det kommer mera! =)


Kommentarer
Postat av: mli

ni är så duktiga! kram

2010-09-12 @ 12:13:21
URL: http://zzzmli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0