Idag gjorde jag en riktig tabbe!

Nu har det kommit tre små kalvar :) Svartis fick inte tvillingar som jag trodde, men däremot fick hon en svart kalv med vita tecken. De var årets första svarta kalv! Ska ta bilder på den i morgon när den får komma ut.

image139

image140

Ser fram emot att få släppa dem till grönbetet :)

image141

Idag var det lite spänning på gården, ja kan faktiskt inte minnas när ja sist sprang så fort i panik för att hämta nånting. De var jag som klantade mig rejält när jag skulle köra ut en tunna med svämgödsel. jag hade stannat traktorn och trampat i handbromsen eftersom jag skulle gå ut och prata med pappa som just kom förbi med harven, sen hoppade jag i traktorn la i lågväxeln och körde igång spridningen,men glömde handbromsen!! hann köra bit innan det började lukta bränt och kom rök, stannade traktorn och hoppade ut och kikade. Det rök, men de har vi varit med om förr när nån har glömt att drampa ur handbromsen, men sen kom lågorna! Ja hade alltså lyckats få traktorn till att börja brinna! Jag rusade i panik och hämtade brandsläckaren i stallet och innan jag hade hunnit tillbaka så var både pappa och brorsan där och försökte släcka med hjälp av en handduk. När ja sen kom med släckaren så gick de snabbt att släcka elden. Pappa fyrade av ett moln av pulver från släckaren och naturligtvis lyckades både jag och brorsan dra efter andan just när molnet av pulver var i luften så nu har vi gått och hostat i flera timmar! De var inte skönt att dra in de där pulvret i lungorna kan ja säga.

Ja var inte så lycklig över va jag hade lyckats med, hur ofta händer de att man kör med handbromsen i tills de börjar brinna... inte så ofta kanske. Nåja de låg lite hörester från förra året där det tog eld så de har väl oxå med saken att göra, plus att de var torrt och dammigt och jag körde med lågväxeln och då är traktorn extra stark när det går tungt, så de var väl lite därför jag inte kände av att handbromsen låg i. Men de var ändå väldigt klantigt av mig, de erkänner jag!

Nu när jag rengjort den så syns de inte ens att det har brunnit och de enda som blev skadat var en kabel och så två slangar som går till en tub som styr kraftöverföringen, men de fixar vi i morgon.

image138

Tur att gamla bettan gick att rädda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0