Höst

Borde verkligen byta mobil... till nån som tar bättre bilder. Älskar att ta bilder på allt möjligt som händer omkring mig å så är de ju så kul att stoppa in dem i bloggen oxå. Men trist att de är så dålig kvalité. 

Snart är de dags att flytta hem korna!  Då får jag gå där med en hink å locka så de hörs genom hela byn när vi kommer gående/springande, brukar oftast gå snabbt haha. Tur att vi numera går längs strandkanten och inte längs vägen förbi alla pedantskötta tomter som vi brukade göra förut. En liten bit måste vi följa byavägen, men de ska nog gå bra. 
Känns alltid så trist att ta hem dem, en jobbig period väntar för när de väl är hemma så ska kalvarna skiljas från korna och då står de och skriker i flera dar tills de är alldeles hesa...låter hemskt =(  Å jag tycker synd om dem, är egentligen för blödig för att vara bonde =/


    Småttingarna växer. Tjurkalvarna kommer jag sälja till en kollega som inte bor så långt bort från mig, kändes kul att han ville köpa dem, då vet jag att de får det bra och aldrig behöva gå med hungrig mage ( eftersom han tydligen öser i sina tjurar massor med bra foder) och så får jag ännu en anledning till att åka dit och kolla in hans gård som jag alltid har velat, men de har aldrig blivit av. Men nu ska jag!



  Är klar med spridningen och plöjningen på udden, nu är det bara att förflytta sig till nästa gödselhög som ska spridas....




    Hjullastaren är svår att lasta med på åkermark. De gäller att inte börja slira för då täpper leran igen däcken direkt å då kan de bli såhär! Man kommer ingen vart! Brukar bli så när man bara har en liten pyttehög kvar från gödselhögen, å man känner sig sådär lagomt less och marken under en börjar bli mjukare och mjukare efter alla vändor fram och tillbaka... sen sitter man fast =( 

 


  Valtra vs. Deutz haha


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0