Årets första kalvar!

Medan jag var på valtraresan så fick vi årets första kalv!


Årets första :) En liten kviga


Idag var var de dags för nästa kviga att föda. Det blev långdraget. Kvigan ville först inte ha min hjälp vid födseln, utan reste sig så fort jag kom och skulle hjälpa. Det hände inget när hon krystade, man såg bara vattenblåsan och inget mer trots att timmarna gick. Tillsist så fick jag komma fram och hjälpa henne. Spräckte vattenblåsan, satte repöglorna runt kalvens klövar och drog medan hon krystade. Äntligen hände det nå, men det var tungt som attan att dra. Kände mig helt förtvivlad när de kändes som om jag inte skulle orka dra just när huvudet skulle ut, men så krystade hon än en gång och så kom den! Vilken lättnad!  Helt otrolig känsla. Kollade så att den andades och drog sen fram den till kossan. Hon var så stolt! En tjur blev det :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ååh vad kul! Och spännande! Önskar att jag hade deltagit i någon födsel när jag gick på grans!

2009-02-22 @ 18:51:16
URL: http://cisselijana.blogg.se/
Postat av: Marie

Tack du, jo vi ÄR lyckliga;) Men du vilken liten sötnos, skönt att det gick bra med kalvningen, hoppas att resten får gå bra också:)

2009-02-23 @ 20:46:44
URL: http://lappurlivet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du kan ju alltid söka till bonde söker fru? :) Kraaamen

2009-02-24 @ 16:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0