Operation

Jag var inställd på att det skulle bli Nellys sista besök på djurkliniken då hon skulle på återbesök. Vi knallade in och doktor bergdahl tittade på henne och sa att knäledsinflammationen hade läkt fint, men hon visade fortfarande smärta och hälta, vilket pekade på att allt inte stod rätt till därinne. Han föreslog en operation för att se vad som var fel. Jaha, tänkte jag, vad innebär det? Nu med detsamma eller vad?! Jo en annan patient hade lämnat återbud så tiden efter min och Nellys var ledig vilket innebar att hon fick opereras direkt! en sköterska kom in och gav henne lite lugnande och sen fick jag med en klump i halsen lämna min kära vovve på kliniken. Hon skulle stanna där över natten och jag fick hämta henne dan efter.
Kändes hemskt att åka hem utan henne. Satt med gråten i halsen hela vägen hem. Hur skulle hon klara sig där utan mig. Hon som är så mammig. 

Det gick bra såklart, dagen efter fick jag hämta en väldigt drogad hund och jag insåg att det senaste dygnet kan inte ha oroat henne så väldans mycke, hon hade nog alldeles för mycke medicin i sig för att känna någon större stress över att vara borta.

Operationen var nödvändig för precis som dr Bergdahl trodde så var det något som inte stämde i benet. Korsbandet var av och nu hade han ersatt det med två nylontrådar. Så fort såret har helat och stygnen tagits bort så ska hon tränas så att det bildas muskler kring korsbandet och hon har ett väldigt strikt schema som vi måste följa till punkt och pricka om jag vill ha en frisk hund. Vattengympa och hela faderuttan ska hon träna för att bygga upp de rätta musklerna. Hon får inte springa lös på fyra månader utan ska gå kopplad hela tiden! 

Stackars Nelly, hon som är van att alltid springa lös på gården och vara med mig i mitt arbete med djuren! Hela hennes liv ändrades över en natt.. hon fick nu vänja sig med att bli inlåst hemma på morgonen efter vår morgonpromenad. Ni kan ju gissa vilket ylande och gråtande det var bakom dörren den första veckan. de var hemskt!  Men så tillslut vande hon sig och nu går det hur bra som helst! Hon har blivit bästis med Kurre, vår katt som oxå är inne om dagarna så hon är ju inte HELT ensam iallafall. 


Inge mer bus i snön för Nelly i år! =/

Det enda positiva med den här skadan är att vi håller på att försöka dressera henne nu medan hon ändå ska vara i koppel så länge. Hon har haft alldeles för lösa tyglar tidigare, de är det många som fått erfara =/  Så förhoppningsvis har vi en mycket lydigare hund den dagen hon blir frisk. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0