Ut på bete!

32 djur ute på bete, nu har jag bara hundra kvar...

I fredags åkte ungdjuren ut på bete! Det blev en grupp med småkvigor som inte ska betäckas i sommar och så en grupp med kvigor som går med tjuren. Sen har vi oxå satt två kor och deras kalvar med de mindre kvigorna för att få en lugnare grupp. Och en ko och hennes kalv med kvigorna och tjuren. Mest för att ha någon i flocken som kommer och följer efter en när man har en kraftfoderhink och ska locka dem nånstans. Hon har varit med om det förr, så förhoppningsvis leder hon gruppen när de ska flyttas till hagen i solberg.


Ledarkossan och hennes pojk :) Korsning låglands/hereford/angus.
Lägg märke till deras identiska teckning i ansiktet, fast spegelvänt!


Kvigorna som ska betäckas, tjuren till vänster om den svarta.
Tjuren hittade jag hos min "kollega" Lena som använt honom i fjol till sina kvigor och fått pigga och fina kalvar som fötts utan problem. Han är uppfödd på en gård som har gott rykte om sig och sägs ha fina tjurar.
Han har bra psyke och var effektiv vid betäckningen hos lena, så jag hoppas på den här grabben.
Det kändes så bra att ta en tjur som jag har fått höra gett normala kalvningar, Lena hade inte behövt hjälpa nån av hennes kvigor så det var bra betyg tycker jag! Han kom med transportbilen i fredags och blev accepterad av kvigorna direkt :)


Tjuren



hihi kvigor luktar gott ;)

Andra gänget!



Småkvigorna

Min hjälpreda gulle-Nelly










Kommentarer
Postat av: Lena

Du har ju så härliga bilder =)

Hoppas verkligen att det fungerar bra med nya tjuren. Jag väntar med spänning på min Lukas, förra året gav han 49 dräktiga av 50 möjliga och alla kalvningar hade varit lätta.

2010-05-30 @ 07:45:39
URL: http://blogg.passagen.se/persgarden
Postat av: Kusinen

Härligt att se att det blommar även i Västmark! Du har verkligen världens coolaste jobb och gör det så bra:)

2010-05-31 @ 16:40:01
Postat av: Linnea Granström- Ungmamma & Ryttare

Taack söta du!

Det har gått jätte bra och kul var det också :D

2010-08-25 @ 19:04:33
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0